چرا خط واضح ایجاد شد؟

چرا خط واضح ایجاد شد؟

چرا خط واضح ایجاد شد؟

توسط شرکت افق رویداد، طی یک کار گروهی در تخصص های مختلف و تلاش تحقیقاتی روشمند و علمی، فاکتورهای موثر شناسایی شده و برای حل مسئله ی طراحی خط در ابعاد گرافیک و فنی به کار گرفته شد. نتیجه به صورت یک فونت در سه ضخامت، مطابق با استانداردهای یونیکد با قابلیت نگارش قرآن مطابق با رسم المصحف در نرم افزار های یونیورسال و متداول بدون نیاز به نرم افزار های واسطه ای، حاصل شد.

در قلم واضح هدف سادگی، انتقال سریع و فهم درست آیات، و از همه مهمتر آموزش به نسل های جوان است. در این مسیر تلاش بر این بوده تا قلمی طراحی گردد که علاوه بر اینکه به سهولت خوانده می شود با روحیه ی مخاطب ایرانی سازگار بوده و از نظر فرمی معما و پیچیدگی نداشته باشد. نقطه گذاری ها و اعراب ها به گونه ای طراحی و تنظیم شده تا سرعت خوانش و فهم سریع کلمات افزایش یابد. همینطور در کنار اهمیت دادن به خواسته و سلیقه ی قشر مسن و سنتی جامعه، توامان روحیه‌ی نسل های جوان تر را لحاظ کرده تا متون قرآنی به سهولت و سادگی در معرض دید همگان قرار گیرد.

 

در واقع قرآن واضح، نام یک پروژه دانش بنیان برای تولید محصولات جدید قرآنی است که قصد دارد تحولی در روخوانی قرآن کریم ایجاد کند. تیم قرآن واضح، با ترکیبی منحصر به فرد از متخصصان جوان فنی مهندسی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های تهران و شریف و برترین طراحان تایپوگرافی (علم طراحی فونت) کشور، حدود دوسال است که با اتکا به تخصص‌های فردی و ظرفیت‌های تیمی و با سرمایه خصوصی این پروژه را آغاز کرده است. هدف اصلی آنها ساده سازی مطالعه و ترویج قرآن و علوم قرآنی در فضای چاپی و دیجیتالی است که این تیم برای رسیدن به آن هرگز منتظر حمایت‌های دولتی و سازمانی نمانده است.در فاز اول این پروژه، اصلاح خط قرآنی و استاندارد سازی آن مد نظر قرار گرفت که حاصل آن تحت نام «فونت واضح» معرفی گردید.

 

اولین محصول ارائه شده از این پروژه، کتاب قرآن کریم با فونت ابداعی و نوین واضح است. «خط واضح» حاصل تحقیقات و تلاش یک‌ساله این گروه برای تولید اولین فونت استاندارد قرآنی است که 6 ویژگی خاص را همزمان دارا می‌باشد:

    1. خوانایی و روان بودن
    2. بر پایه هنر و سلیقه ایرانی و متناسب با سواد فارسی
    3. مناسب برای آموزش قرآن
    4. برگرفته از خطوط تاریخی و اسلامی
    5. مناسب برای خواندن قرآن در تمام سنین
    6. دیجیتالی و استاندارد

یکی از جدی‌ترین رقیبان خط واضح، خط عثمان طه است که سالهاست از کشور مصر وارد ایران شده و تاکنون بی رقیب می‌نموده است .این خط با وجود داشتن ضعف‌های فراوان و عدم تناسب با زبان و خطوط فارسی، هنوز هم طرفداران زیادی دارد. این افراد اغلب چون به خواندن قرآن با خط عثمان طه عادت کرده اند به سختی خط جدیدی را می‌پذیرند. اما جالب است بدانید که خط عثمان طه در اکثر کشورهای اسلامی به غیر از عربستان و ایران، طرفداران زیادی ندارد و اکثر این کشورها، قرآن را با خط بومی خود چاپ می‌کنند. به نظر می‌رسد که کشور ایران با داشتن قدمت و فرهنگی غنی به یک خط بومی و استاندارد قرآنی برای خودش نیاز داشته باشد.کتاب قرآن با خط واضح در 604 صفحه (مطابق با صفحه بندی خط عثمان طه) و در قطع وزیری چاپ شده است. همچنین ترجمه روان و سلیس استاد حسین انصاریان به صورت زیر آیه در آن گنجانده شده است تا سادگی و زیبائی در ظاهر و معنا درآویزد. گرافیک و صفحه بندی کاملاً مدرن و خاص آن به گونه‌ای انتخاب شده است که در اولین نگاه زیبائی آن نسبت به اغلب قرآن‌های چاپ شده قابل تشخیص است.کلام خدا زیباست و ادای آن حس زیبائی دارد. وقتی بتوانید کلام زیبا و شفاف الهی را ساده، روان و بدون اشتباه بخوانید، شما هم حس خوب زیبائی را خواهید چشید. قرآن واضح حس زیبائی و هنر را به شما هدیه می دهد. قرآن را واضح بخوانید.

 
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *