خط واضح نیاز جامعه قرآنی

خط واضح نیاز جامعه قرآنی

مسئول پروژه خط قرآنی «واضح»، طراحی این اثر را بر اساس نیاز جامعه قرآنی کشور دانست و از روزمرگی‌های نهادهای قرآنی در تولید اثرات قرآنی جدید انتقاد کرد.

وحید عزیزی‌نژاد مسئول پروژه خط قرآنی «واضح» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، به تشریح اهداف و چگونگی طراحی  پروژه «قرآن واضح» پرداخت.

«قرآن واضح»، «خط واضح» و «اپلیکیشن واضح» پروژه‌ای است که «گروه افق رویداد» با نقش‌آفرینی جوانان مبتکر و متفکر ایرانی طی تلاش تحقیقاتی روشمند و علمی، این پروژه‌ موسوم به قرآن واضح، را در دو مرحله که مرحله اول آن، اصلاح اصولی نگارش و ایجاد یک خط نوین قرآنی است،«خط واضح» و همچنین ایجاد یک زیرساخت نرم‌افزاری بر بستر وب و اپلیکیشن‌های موبایلی در قالب یک دانشنامه و شبکه اجتماعی قرآنی آغاز کردند

و نهایتاً این تولیدات در روز سه‌شنبه 31 خردادماه با حضور مسئولان قرآنی کشور در سازمان فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهیان کشور رونمایی شد.

عزیزی‌نژاد در ادامه گفت‌و گو، هدف از تولید این آثار را افزایش نیاز قرآن‌خوانی و بهبود مطالعه علوم قرآنی دانست و گفت:  با این هدف، ما باید ابزاری را در قالب یک شبکه اجتماعی به عنوان «قرآن واضح» و یک دانشنامه تعاملی خلق می‌کردیم. در مسیر کار متوجه شدیم خود خط قرآنی یک مشکل و مانع بزرگ است و ادبیات زیادی در مراکز تخصصی و فضای مجازی در این رابطه تولید شده است که مثلاً خطوط موجود چه ایراداتی دارند و چرا با صرف هزینه‌ها و زمان زیاد، در روان‌خوانی و آموزش قرآن دچار مشکل هستیم. با این حساب برای رفع این موانع تصمیماتی اتخاذ شد و پنج ویژگی‌ را برای خط مدنظر در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های خط واضح اظهار کرد: ایده‌آل برای خط مورد نظر این بود که این خط باید خوانا و مبتنی بر هنر ایرانی، ساده، واضح و بدون تکلّف و مناسب با فضای دیجیتال و محیط پیکسلی  و متناسب با همه نرم‌افزار‌های استاندارد و یونیورسال باشد و در کنار آن، ویژگی‌های مذهبی و تاریخی آن ملاحظه شود که خوشبختانه این اهداف امروز به سرانجام رسید. خط واضح،  بخش کوچکی از پروژه است امّا از این جهت که این موضوع مورد نیاز و توجه سازمان‌هایی همچون دارالقرآن و مرکز طبع و نشر بود، احساس نیاز شد تا به این عرصه قدم بگذاریم.

وی در پاسخ به این سوال که هدف شما از طراحی این خط جایگزینی آن به جای خط عثمان‌طه بود؟ اظهار کرد: نه به این صورت که عثمان‌طه را رد کنیم و این فونت را در برابر آن قرار دهیم، بلکه معتقد بودیم که خط عثمان‌طه چندان با هنر و ذائقه ایرانی مطابقت ندارد و در ادامه نیز به اشتباه آمده بودیم، خطوط ایرانی را همچون مرحوم نی‌ریزی که خط به‌روزی هم نیست را به صورت مصنوعی در مقابل آن قرار دادیم که البته این کار هم اشتباه بود.

مسئول پروژه خط قرآنی «واضح» در پاسخ به این سوال که آیا این فونت، برای نخستین‌بار است که در کشورمان طراحی شده است؟، عنوان کرد: فونت‌های مشابهی اخیراً در کشورمان طراحی شده است که این شباهت‌ها از آنجا نشات می‌گیرد که ویژگی‌های مذکور، مطابق فاکتورهای علمی و روش‌مند طراحی شده و این خطوط به نوعی مانند خطوط خوش‌نویسی نیست که با یکدیگر متفاوت باشد؛ بلکه قید‌هایی داریم که فونت‌ها را شبیه یکدیگر می‌کند. امروزه فونت‌هایی بسیاری توسط کمپانی‌های بزرگی طراحی شدند که فاکتورهای خوانایی و تناسب برای فضای دیجیتال در آنها دیده می‌شود، بنا بر این، اینگونه شباهت‌ها طبیعی است و ویژگی منفی به شمار نمی‌آید.

عزیزی‌نژاد در پایان به همکاری و حمایت‌های نهادهای قرآنی کشور اشاره کرد و افزود:  سازمان‌ها و نهادهای قرآنی در برگزاری جلسات، با این پروژه هم‌فکر و هم‌دل بودند، منتها کار استارت‌آپ، کار پویا و سیالی است که انتقادات مطرح شده نه فقط به سوی نهادهای قرآنی، بلکه متوجه سازمان‌های دیگر نیز خواهد بود، چراکه برخی از آنها از حالت روتین و روزمرگی خود بیرون نمی‌آیند و کار جدیدی را تولید نمی‌کنند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *